Zatrudniając osobę do pomocy przy obsłudze Twojej strony internetowej opartej o WordPress, jedną z pierwszych czynności, które trzeba wykonać, to nadanie odpowiednich dostępów i uprawnień nowemu użytkownikowi. Jednak zanim to zrobisz, powinieneś odpowiedzieć sobie na pytanie, za co dokładnie będzie on odpowiadał – to pozwoli wybrać najbardziej odpowiednią rolę.
Pamiętaj! Ze względów bezpieczeństwa Twojej strony nadawaj każdemu użytkownikowi jedynie taki zakres uprawnień, jaki jest mu naprawdę potrzebny.
W WordPressie istnieje 5 predefiniowanych ról. Poniżej przedstawiam najważniejsze uprawnienia przypisane do każdej z nich. Jeśli jesteś zainteresowany pełną listą uprawnień, znajdziesz ją w dokumentacji WordPressa.
SUBSKRYBENT
Subskrybent może zarządzać jedynie swoim profilem oraz czytać wpisy. Nie posiada żadnych uprawnień pozwalających na zarządzanie lub modyfikację ustawień strony.
WSPÓŁPRACOWNIK
Jest to rola umożliwiająca użytkownikowi pisanie i zarządzanie własnymi wpisami, ale bez możliwości ich publikacji.
AUTOR
Rola upoważniająca do tworzenia treści na stronie. Autor może modyfikować/publikować/usuwać swoje własne wpisy. Nie ma możliwości modyfikacji wpisów innych użytkowników strony.
REDAKTOR
Kolejną rolą w hierarchii jest redaktor. Do jego uprawnień zaliczamy:
ADMINISTRATOR
Rola, która ma pełny dostęp do wszystkich funkcji zarządzania stroną. Jest ona przypisywana automatycznie twórcy strony i posiada najwyższy poziom uprawnień.
Do najważniejszych należą:
Kiedy już wiesz jaka rola będzie najlepiej odpowiadać Twojemu nowemu współpracownikowi, możesz zabrać się do nadawania dostępów.
Na panelu bocznym kokpitu WordPressa otwórz zakładkę Użytkownicy – pojawi się lista wszystkich użytkowników Twojej strony. Aby dodać nową osobę do zespołu, należy nacisnąć przycisk Dodaj nowego.
Następnie wypełnij pola w formularzu:
Nazwa użytkownika
Rola
Upewnij się, że Wyświetl powiadomienie użytkownikowi jest zaznaczone.
Po kliknięciu na Dodaj nowego użytkownika Twój współpracownik powinien uzyskać dostęp do strony ?
Jako administrator strony możesz w każdej chwili modyfikować uprawnienia innych użytkowników lub ich usuwać.
1. Zmiana roli
Chcesz zmienić uprawnienia danego użytkownika przykładowo z autora na współpracownika? Wejdź na stronę Użytkownicy i zaznacz osobę, której rola ma zostać zmodyfikowana, a następnie kliknij na pole Zmień rolę na… i zapisz zmiany.
2. Modyfikacja uprawnień roli
A co jeśli predefiniowane role nie do końca odpowiadają zakresowi uprawnień, które chciałbyś nadać nowemu współpracownikowi?
W takim wypadku możesz skorzystać z wtyczki User Role Editor.
Pozwala ona na modyfikację już istniejących ról lub tworzenie własnych.
Wyszukaj User Role Editor w repozytorium wtyczek i zainstaluj.
Po instalacji na panelu bocznym w zakładce użytkownicy kliknij: User Role Editor.
Dokonaj modyfikacji uprawnień i/lub stwórz nową rolę.
3. Usuwanie użytkownika
Jeśli chcesz usunąć użytkownika, wejdź na stronę Użytkownicy i kliknij przycisk Usuń.
Przydatne? Udostępnij Twoim znajomym: